Motor

I vår Silje 28 sitter en Ford 2714E på 112hk, skillnaden mot den vanligare 2715E 120 hk är SIMMS insprutningspump. (SIMMS P5130 för 2715E och SIMMS P5088 för 2714E.) Inget annat vad jag har kunnat hitta.

Detta verkar vara en mycket stabil och driftsäker maskin. Sök gärna på amerikanska båtdieselsidor det finns mycket info att hämta.

Jag byter oljefilter, bränslefilter, impeller samt viktigt är oljebyte i insprutningspumpen.
Dessa motorer sitter mycket i Grand Banks, Marine Trader och andra trawlers. Här rekommenderas att marsch varvtalet är 1700-1800 varv. Jag hittade en insändare om en Norrman som utfört service på dessa maskiner i 30 år och han hävdade att 2200 var marschvarvtal. Det verkar dock som att bränsleförbrukningen går upp mer än hastighetsökningen, så man bränner nog lite väl mycket diesel. Håll dock koll på temperaturen 170-190 grader fahrenheit.

Lehman har gjort många marinkonverteringar. (Vår är Bowman men det är samma manual)
Servicemanual Ford Lehman 2715E (2700-serien)

 

Här är en intressant propellerberäkning som jag hittat. Det hela går ut på att beräkna en fingervisning av trycket på propellern.

Hela båtens deplacement delat på propeller arean för att få bladtrycket i pounds/kvadrattum.
Knowles, som han heter, säger att idealvärdet bör här vara 35 till 40 psi (pound per square inch). Detta har han kommit fram till efter många års erfarenhet av propellerberäkning och är en första snabb analys.

Deplacement: 7480 pounds (3400kgx2,2=7480 pounds)
Propellerdiameter: 18 tum (varav 58% bladyta)
Area: 3,14x18x^2/4=254 -->254x0,58=147 kvadrattum propellerblad

7480/147=50psi

Jag har nu fått hem och skall byta till en skewback propeller med 0,74% bladarea.
Area: 254 (se ovan)x0,74=188 kvadrattum

7480/188=40psi.

Det skall bli en intressant första tur till våren.
En nackdel med Silje 28 (tror jag) är att utrymmet för propellern begränsar dig till 18 tumspropeller.
Jag har sett att en del omkonstruktioner har gjorts så att man kan öka till 19 eller 20 tum.

Slip
Även om slip beräkningar kanske anses som omoderna och inte används så mycket nu för tiden så säger det kanske något. Min propeller har stigningen 20 tum samt att jag har backslag med utväxling på 2:1. Detta ger en teoretisk hastighet av 24 knop vid 2500varv/min. Nu ligger min maxhastighet på 10-11 knop --> slip på 54-58%.
Detta känns som en mycket hög slip. Ca 40% för deplacement båtar är ett riktvärde.

 

Resultat 2012

Mindre än förväntat på hastighetsökningen. Dock har det blivit mycket lägre motorljud då jag nu ligger på 1500 varv istället för 1800 varv men med ungefär samma knop.

Ett högre propellerljud har dock uppstått i akterruffen vilket är tvärtemot vad en skewback propeller skall ge.
Jag får titta efter caviationsmärken när hon tas upp. Då bladytan är större så borde den förflyttade vattenmägnden bli större och vi är åter igen vid att propellern inte har tillräckligt med "fri" yta att arbeta på. Endast spekulationer dock.

Resultat 2013
Upptagning 2012: Resultatet blev cavitation på propellern. Sågning och extrasvetsning i balken under propellern för att skapa mer fri yta.
Sjösättning 2013 (27/4): Bättre, minskat slip'en till 46% och ökad marschfart. Dock kvarstår ljudet vid propellern när jag drar på över 2000 varv/min.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)